9 av 10 søker i Google etter produkter eller tjenester de trenger. Den som har best søkemotoroptimalisert nettside får besøk av kunden. Er det deg?
Hvis dine potensielle kunder ikke finner deg, så bestiller de heller ikke fra deg. Søkemotoroptimalisering handler om å få salget.
Det å lage en attraktiv og vakker hjemmeside eller nettbutikk er målet til de fleste webdesignere. I prosessen så kan en webdesigner lett glemme at hjemmesiden skal være effektiv.
Husk at målet ditt med ny hjemmeside er å få hjelp med digital markedsføring: Den må hjelpe søkemotorene å forstå hva ditt nettsted handler om, slik at du kan "plukke" kunder som søker i Google.
I dag kan hvem som helst lage en vakker hjemmeside, med f.eks EasyEdit.no. Men det er en felle. Du kan gå glipp av mye inntekt dersom du kun tenker på utseendet og glemmer markedsføring på nett.
Udi Manber, visepresidenten i Google for søkekvalitet, svarte dette da han ble spurt om nettsteder ble laget søkemotorvennlige nok:
"Det er definitivt mangler. Jeg ønsker at folk vil legge større innsats i å tenke på hvordan andre vil finne dem, og sette de rette søkeordene på sidene sine."
Her forklarer Preben Sangvik, SEO konsulent og ekspert, og eier av SEO byrå siden 2003 hva søkemotoroptimalisering er, og hvordan du bør og kan gjøre det selv:
Fordelene ved et godt optimalisert nettsted er at du vil bli synlig på nettet, og dermed få flere besøkende inn på ditt nettsted. Ikke bare flere besøkende, men flere kjøpesultne besøkende. De som ønsker å kjøpe fra deg. Det øker konverteringsraten, noe alle i firmaet nyter godt av.
I tillegg får du vesentlig bedre merkevarebygging dersom du utnytter SEO fullt ut. Som kjent vil det gi deg flere kunder, fordi tilliten til ditt merkevare øker.
Dette er en god markedsstrategi, og gjør at du posisjonerer ditt firma i toppen.
Med dette som bakteppe så forstår du også at dårlig søkemotoroptimalisering kan koste deg tusenvis av kroner. Hver enste gang du IKKE blir funnet i Google koster deg salg, og dermed penger.
God søkemotoroptimalisering som fører til forbedret søkemotorplassering vil derimot gi deg en mye høyere avkastning på investeringen av enten tid eller penger du legger inn i den. Generelt sett gir SEO veldig god ROI (Return On Investment).
Mitt mål er å gi deg grunnleggende kunnskap om søkemotoroptimalisering, slik at du kan forstå viktigheten av den - og få hjelp med å få dette på plass for ditt firma. Dette er en veldig viktig del av den internettmarkedsføring du gjør.
En søkemotor leser ikke hjemmesiden slik du leser den. Den klarer ikke å "se" og forstå hva bilder handler om, og tekst i bilder er "usynlig" for søkemotoren. I tillegg liker ikke søkemotorene Flash, men det er heldigvis en utdøende teknologi.
Dette er de største feilene i webdesign (sett med en SEO eksperts øyne):
Nå er det heldigvis mindre og mindre bruk av Flash. Kort sagt er innholdet i Flash usynlig for Google. Det stemmer ikke helt, men nært nok virkelighetem Ikke bruk Flash.
Bilder er også usynlige, men man kan legge til alternative tekster. Også referert til som alt-tekster. Der kan man angi skriftlig hva bildet handler om, og dette bør man bruke. Både med tanke på blinde og svaksynte som besøker nettstedet, men også på grunn av optimalisering for søkemotorene.
Meta-informasjonen, som jeg skriver om litt lengre nede, er svært viktig å utnytte riktig. Dette er "skjult" informasjon som hovedsaklig er laget for maskiner (husk at Google er en maskin), men brukes også litt for oss mennesker.
Det starter med en bestemmelse. For å ta bestemmelsen må du forstå hvorfor søkemotoroptimalisering er viktig for ditt firma. Derfor skriver jeg litt om det her:
Hvorfor er søkemotoroptimalisering så viktig?
SEO er viktig fordi dette vil gjøre at du får tak i kunder du ellers vil miste. Optimaliseringen vil gjøre at ditt nettsted (hjemmeside eller nettbutikk) er synlig når en potensiell kunde søker etter løsning på sitt problem. Han finner ditt nettsted, og du kommer i posisjon til å selge til han. Dette er grunnen til at noen bedrifter hyrer inn en profesjonell SEO ekspert for å utføre denne oppgaven.
Du kan finne billige SEO-byråer, men det er ikke alltid greit å satse på de billige. De er billige av en grunn. Noen selskaper vil bruke gamle teknikker, eller ennå værre: teknikker som er bannlyst av Google. Det kan raskt gjøre vondt værre. Søke litt rundt og finn et selskap som har gode resultater selv, og som kan vise til gode resultater.
Ideelt sett bør du starte når du planlegger et nytt nettsted. Men ofte kommer man ikke på behovet før etter at nettstedet har vært i drift en periode. Da er det ikke for sent. SEO er nemlig en pågående prosess, og det er aldri for sent å starte prosessen.
Faget er stort, men det handler kort og godt om å finne ut hvilke søkefraser din hjemmeside eller nettbutikk bør rangere på, og deretter å utføre selve jobben med å få det til. Dette er viktig, bårde når du har en eksisterende nettside og når du skal lage ny hjemmeside.
Det er bortkastet å rangere på søkefraser som ingen bruker, eller på fraser som sender feil type besøkende til deg.
Tenk deg at du selger eksklusive klokker. Da ønsker du ikke tusenvis av besøkende som er ute etter billige klokker til hundrelappen. Det er mer viktig for deg med hundrevis av besøkende som søker etter eksklusive klokker for å kjøpe.
Slik er det med dine produkter og tjenester også. Du ønsker motiverte kjøpere. Både de som er tidlig i fasen med å undersøke muligheter, og de som er i kjøpsmodus og ønsker å bestille der og da.
Derfor er en god søkeordsanalyse veldig viktig. Med den kan du finne ord og uttrykk du ikke visste at din kundegruppe bruker, og du kan finne ord og uttrykk som kanskje har liten konkurranse i Google. Alt dette vil gi det sterke konkurransefortrinn når du begynner med selve optimaliseringen av nettstedet.
Når du får utført analysen så kan du finne noen rene informasjonssøkeord, slik som "Rolex saltvann", og noen kjøpsuttrykk som "anbefalt Rolex butikk". Den første frasen vil brukes av dem som er tidlig i en evt. kjøpsprosess og forsøker å finne en eksklusiv klokke som passer i båten, mens den siste brukes av dem som har bestemt seg for å kjøpe en Rolex.
En butikk som selger Rolex vil ønske å rangere på begge frasene, men den ene mer enn den andre. Samt at butikken burde ha forskjellige landingssider for de ulike frasene. Den ene for å informere og bygge tillit, og den andre for å få kunden til å bestille.
Vi bruker forskjellige software til å utføre slike analyser. Felles for dem er at vi kan skrive inn ett eller flere søkeuttrykk vi vet eller antar at våre kunder søker etter, og deretter får vi se andre relevante søkefraser. Ofte kan vi lese ut omtrentlig hvor mange ganger et søkeuttrykk er brukt per måned også.
Dette danner et beslutningsgrunnlag til å bestemme hvilke søkefraser vi vil at ditt nettsted skal rangere på.
Når du vet hvilke fraser du vil rangere med i Google, så må du implementere dette på din hjemmeside eller nettbutikk. Men ikke bare der. Du må få linker inn til ditt nettsted som underbygger de frasene du vil rangere på.
Det enkleste er å starte med det du kan endre PÅ din hjemmeside:
Innholdet:
For det første må du bruke søkefrasen en eller flere ganger i innhodlet ditt. Dvs. i teksten på din hjemmeside. Hvis du tenker på det så er det helt naturlig. Dersom du søker etter "Rolex saltvann", så ønsker du å finne informasjon om bruk av Rolex i saltvann. Da må ordet "saltvann" og "Rolex" brukes i teksten.
Hvor i innholdet bør du bruke frasene?
Du bør bruke frasene i overskrifter, i brødtekst, i uthevede tekstområder som punktlister og fet skrift, og gjerne som alt-tekster på bilder. men ikke "dytt innholdet fullt av søkefraser". det hjelper ingenting, heller det motsatte.
Tenk at det skal være naturlig tekst. Den må være lett å lese for mennesker. Aller helst engasjerende også. Så du må ha to tanker i hodet samtidig: Du vil både skrive innhold for søkemotorene og for mennesker. Det er aller viktigst å skrive til dine besøkende.
I HTML så bruker man forskjellige tagger. F.eks h1 som betyr "headline 1", aøtså "overskrift 1". Den har større vekting enn "h2" som da betyr "overskrift 2". En H1 er mer verdt enn en H2.
Det er f.eks punktliste, fet skrift, kursiv skrift og andre typer uthevinger av skrift. Man uthever stort sett kun viktig tekst, og det er derfor Google legger merke til dette.
Det blir som i en avis:
Tenk deg at Google analyserer din hjemmeside som du leser en avis: Man skriver det viktigste i en stor overskrift, og deretter det nest viktigste i en mindre overskrift. Deretter en ingress, og deretter brødteksten.
Google bruker i prinsippet samme fremgangsmåte for å finne ut hva din hjemmeside handler om: De viktigste frasene står i overskriften, deretter brukes mindre viktige (men fremdeles viktige) fraser i underoverskriften. Til slutt står det en del i selve artikkelen.
I tillegg er det slik at Google tillegger uthevet skrift mer mening. F.eks så vil du legge merke til en punktliste i en avis, og det vil Google på din nettside også. Logikken bak dette er at du lager en punktliste av en grunn: Det viktigste står der. Dermed de viktigste frasene.
I tillegg finnes det noe som heter "schema", som er små beskrivelser som ligger skjult å en nettside, men som forteller søkemotorene hva som er viktigst å legge merke til på din hjemmeside. Dette vil jeg bare nevne, men ikke gå inn på her.
På denne måten analyserer søkemotorene din hjemmeside, og ut fra det graderer hvor relevant en side er for en gitt søkefrase.
La oss se nærmere på eksempelet med "Rolex saltvann" som nevnt over.
Dersom du har en nettside som nevner ordet "Rolex" og "saltvann" i en H1, så tillegges den nettsiden en del vekt innenfor "Rolex + saltvann". Hvis man også har ordet "saltvann" i en underoverskrift, og også f.eks nevnt i en punktliste - så vil det påvirke Google til å rangere din side høyere ved søk etter "Rolex saltvann".
Det finnes også "skjult" innhold:
Vi kaller det meta-informasjon. Det er informasjon vi skriver for nettopp søkemotorene og andre datamaskiner. De mest brukte er meta-title (tittel for søkemotorene), meta-description (beskrivelse for søkemotorene) og meta-keywords (søkeord for slkemotorene).
Det finnes de som sier du må gjenta søkefrasene dine i disse, over alt. Men det er ikke nødvendigvis riktig. For det første: det du skriver her må være naturlig å lese. Det må være "flyt" i det. For innholdet her brukes til å presentere din hjemmeside f.eks i Google.no
I tillegg så kan du heller ikke "spamme" disse feltene med søkeord. Det vil slå negativt ut i rangeringene.
Tilbake til eksempelet med "Rolex saltvann":
Legg til en meta-title som sier "Rolex i saltvann" og en meta-title som bruker ordene på en forbuftig måte. Da vil du mest sannsynlig rangere på den frasen i topp 10. (Fordi det er lite konkurranse på den frasen.)
Her er en liten sjekkliste for de viktigste on-site faktorene for bedre rangering i Google og andre søkemotorer:
Husk å skrive slik at det er lett å lese, og at det er forståelig for mennesker. Jo mer engasjerende det er, jo bedre. Legg gjerne inn en YouTube-video, så oppleves det bedre.
Disse strategiene er det vi kaller on-site optimalisering. Hver side må ha sin egen unike sideoptimalisering for innholdet på den siden. Ikke gjør feilen ved å bruke samme tittel, beskrivelse og søkeord metakoder for hver side på nettstedet ditt.
Disse prinsippene virker for alle søkefraser du kan tenke deg, men det er ikke alltid det er nok med bare on-site søkemotoroptimalisering
Ved litt høyere konkurranse må du begynne å gjøre off-side søkemotoroptimalisering:
En link, eller lenke, består av to deler: Den ene er selve link-destinasjonen. F.eks http://flexweb.no - og den andre er linkteksten. F.eks "Les om SEO på FlexWeb".
Linkene inn til din hjemmeside forteller søkemotorene hva andre sier om den. F.eks vil det være naturlig for Google å forstå at din hjemmeside handler om "rørlegger i Oslo", dersom det er tre linker fra tre forskjellige nettsteder som linker inn til din hjemmeside med linktekstene "Rørlegger i Oslo", "anbefaler denne rørleggeren i Oslo" og "min rørlegger". Sammen danner de tre linkene et "bilde" av hva din hjemmeside handler om.
Obs: Google slår hardt ned på unaturlig linkprofil, så ikke begynn å lage mange linker inn til din hjemmeside med "rørlegger i Oslo".
Hensikten med å skaffe linker inn til din hjemmeside er todelt: det ene er å få besøkende som kommer via linkene, og det andre er å øke søkemotorenes forståelse av at din hjemmeside er viktigere enn dine konkurrenter.
Linken du får inn til din hjemmeside må derfor være solide, med rett linketekst og selvfølgelig rett destinasjon.
Spesielt Google følger med på det sosiale engasjementet rundt din hjemmeside. Jobb derfor for å få omtale i sosiale medier: Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn etc.
Jo mer folk deler, liker, liker det delte innlegget etc, jo mer positiv inntrykk får Google av din hjemmeside. Derfor kan f.eks en Facebook-annonse påvirke din rangering i Google.
FlexWeb AS er et anerkjent digitalt SEO byrå som både lager hjemmesider og utfører søkemotoroptimalisering for kunder. Vi jobber over nettet, og kan derfor hjelpe deg både i Oslo, Bergen, Trondheim og andre steder - Ja, i hele Norge og internasjonalt.
Ønsker du tilbud på sølemotoroptimalisering, så få pris på SEO her.